Willumsens Museum

Fra d. 4. marts til d. 4. juni 2023 kunne man på Willumsens Museum opleve en udstilling, der forenede en række kunstnere på tværs af tiden. Udstillingen portrætterede på fornem vis, hvordan den græske maler Domenikos Theotokopoulos (1541-1614), kaldet El Greco, havde en kolossal indflydelse på en række nordiske kunstnere i perioden 1885-1940.

Det var teknologiske landvindinger som fotografiet, der i slutningen af det 19. århundrede udbredte kunsten i aviser, tidsskrifter og på postkort. Med den lettere tilgængelighed, sprang kunsten ¬– både dens historiske og nutidige udtryk – som en uudtømmelig kilde på tværs af landegrænser. Kunstnere opdagede og genopdagede andre kunstnere, hvoraf nogle blev mere populære end andre. El Greco blev ligefrem gjort til en profet for den moderne kunst i store dele af Europa, også i Norden. Den fælles fascination af El Greco skyldtes først og fremmest hans særegne, sammensatte og ekspressive stil.

Tiden omkring begyndelsen af det 20. århundrede var en tid, hvor kunstnere i stor stil afviste tradition og regler. Her blev El Grecos hybride formsprog, hvor tradition og tid var delvist opløst, en stor inspiration. I J.F. Willumsens bog om El Greco sammenligner han Grecos stil med et barn, der klipper og klistrer ting sammen, og på den måde skaber helt nye indtryk.

Anne Gregersen er museumsinspektør på Willumsen Museum. Hun står bag udstillingen og har bidraget til og redigeret bogen ”El Greco and Nordic Modernism – Cut and Paste”. Hun ser ligesom J.F. Willumsen det sammensatte i El Grecos værker, og hvorfor man dengang som i dag fascineres, når fortidens temaer og figurer indgår i nye sammenhænge. Det er dog ikke et særkende, der tilhører El Greco alene, men et vilkår for os alle:

”I vores kultur i dag kan vi også se, hvordan vi er påvirket af billederne omkring os, hvordan vi låner fra fortiden, hvordan vi omformer billeder og gør dem til vores egne (…). På den måde eksisterer vi aldrig kun i øjeblikket.”

Anne Gregersen, museumsinspektør

 

Foto: 1. El Greco. Laocoön, 1610-1614. Oil on canvas, 137.5 x 172.5 cm. National Gallery of Art, Washington D.C. Photo credit: Courtesy National Gallery of Art, Washington. 2. El Greco. The Annunciation, ca. 1600. Oil on canvas, 91 x 66.5 cm. Museum of Fine Arts Budapest. Photo credit: Museum of Fine Arts Budapest. 3. Jens Ferdinand Willumsen. The Naked Figures on the Promenade, 1933. Oil on canvas, 160 x 230 cm. Willumsen’s Museum, Frederikssund. Photo credit: Anders Sune Berg (paraphrase of El Greco’s Laocoön)