Børns Vilkår

BørneTelefonen har eksisteret i mere end 30 år og er afgørende for Børns Vilkårs arbejde med at hjælpe og forbedre børns opvækst i Danmark.

Frivillige rådgivere har via BørneTelefonen årligt mange samtaler med børn, hvor børn får mulighed for at fortælle om voldsomme hemmeligheder, som de ikke tør eller kan tale med andre om. Det sikrer, at alle børn har mindst én voksen, som lytter, og som kan hjælpe børnene med at få den støtte og omsorg, de savner og har brug for.

Formålet med BørneTelefonen er således at tilbyde børn en linje til rådgivning, trøst eller bare en voksen, der har tid til at lytte og støtte, f.eks. når venskaberne slår gnister, når forældrenes skilsmisse gør ondt i maven, og når børnene udsættes for så grusomme svigt, at de næsten ikke kan få det sagt. Hver dag sidder BørneTelefonens frivillige rådgivere klar til at rådgive børn i Danmark om deres store og små problemer.

Rådgivningen holder åben mandag til søndag, året rundt, mellem kl. 09-02. Det er gratis og anonymt at ringe til BørneTelefonen, og opkaldet kan ikke spores på telefonregningen, fordi Børns Vilkår har fået tildelt et officielt europæisk ”helpline”-nummer.

Antallet af børn, som henvender sig til BørneTelefonen, er kraftigt stigende, og alene i 2019 gennemførte Børns Vilkår mere end 55.000 rådgivninger af børn og unge på BørneTelefonens platforme. Men Børns Vilkår modtog samtidig knap 140.000 henvendelser fra børn og unge, som man ikke havde ressourcerne til at besvare. Børns Vilkår arbejder derfor kontinuerligt på at optimere og udvikle ressourcerne på BørneTelefonen, således at de kan hjælpe så mange børn som overhovedet muligt og samtidig reducere antallet af ubesvarede henvendelser.

Børns Vilkår ønsker at flytte den fysiske undervisning til 4-5 særligt udvalgte lokationer fordelt rundt om i Danmark, således at transportbyrden reduceres mest muligt for de frivillige. Men der påtænkes også en udvikling af et digitalt e-læringsforløb til en grunduddannelse for frivillige. På denne måde håber Børns Vilkår at kunne hæve antallet af rådgivninger markant – målet for 2021 er sat til 82.000 rådgivninger.

Knud Højgaards Fond har støttet uddannelse af BørneTelefonens frivillige rådgivere og undervisere med 75.000 kr.